خانه / سلامت / بیماری و روش درمان / ۱۰ سوپر خوراکی برای رهایی از دردهای مزمن

۱۰ سوپر خوراکی برای رهایی از دردهای مزمن

سلامت نیوز: زردچوبه ماده‌ای دیگر در آشپزخانه شماست که می‌تواند باعث کاهش دردهای مزمن در بدن شود. این ماده غذایی با وجود عنصر ضد التهابی کورکومین می‌تواند باعث کاهش درد شود. زردچوبه این قابلیت را نیز دارد که بتواند از تخریب بافت‌ها و التهابات مفصلی بدن جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فردا، دردهای مزمن یک مشکل فراگیر است، به طوری که ۱۱۶ میلیون نفر از بزرگسال آمریکایی به آن دچار هستند و از وجودش رنج می‌برند. دردهای مزمن و یا درد عضلانی ممکن است، نقاطی از شانه، پشت، لگن، زانو، سر و یا در سایر نقاط بدن رخ دهند. این گونه دردها معمولا با درد عضلانی و بافتی بدن به همراه خستگی و اختلالات در خواب همراه است. دردهای مزمن ممکن است با برخی از فعالیت‌های روزانه تداخل ایجاد کنند. مردم برای رهایی از دردهای مزمن و آزار دهنده به پزشک مراجعه می‌کنند. پزشکان نیز با توجه به میزان دردهای مزمن، ممکن است برخی تمرینات ورزشی را تجویز کنند و در پاره‌ای از مواقع برای کم کردن این گونه دردها دارو تجویز کنند.

البته باید بدانید که مواد غذایی که می‌خورید، می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش علائم درد داشته باشند. مطالعات متعدد نشان داده است که برخی از غذاهای خاص می‌تواند باعث کاهش التهابات در بدن شوند و همچنین این مواد غذایی می‌توانند با توجه به مواد شیمیایی که تولید می‌کنند، روی مغز اثر گذاشته و برخی از سیگنال‌های درد را کاهش ‌دهند. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ سوپر غذا آشنا می‌کنیم که با مصرف هر کدام از آن‌ها می‌توانید به میزان قابل توجه‌ای دردهای مزمن را در بدن خود کاهش دهید.

۱. توت فرنگی ماده‌ای برای کاهش سطح علائم CRP در بدن

توت فرنگی میوه‌ای شیرین و خوشمزه است که می‌تواند مقدار CRP در خون را کاهش دهد، چرا که این عوامل خود موجب التهابات در بدن می‌شوند. وقتی سطح CRP افزایش یابد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و آرتریت روماتوئید را افزایش دهد. از آن جایی که توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C است. این آنتی اکسیدان خاصیت کاهش درد را دارد. شما می‌توانید از خواص توت فرنگی چه در حالت تازه و یا یخ زده آن بهره‌مند شوید و از آن لذت ببرید. شما می‌توانید توت فرنگی را به همراه غلات و یا ماست مصرفی خود اضافه کنید و سپس میل کنید. همچنین از توت فرنگی می‌توان به عنوان یک میان وعده و یا دسر مورد استفاده قرار داد و از خوردن آن نهایت لذت را برد که همچنین با مزایای فراوانی برای بدن نیز همراه است.

۲. زنجبیل بهترین ماده طبیعی برای تسکین دردها

زنجبیل یکی از بهترین مواد طبیعی برای تسکین دردها است. این گیاه ترکیبات ضد التهابی شامل gingerols را داراست که باعث کاهش درد مزمن و التهابات بدن می‌شود. این ماده غذایی منحصربه فرد، همچنین دارای موادی چون paradols، shogaols و zingerone است که دارای خواص ضد درد شبیه به آسپرین یا ایبوپروفن دارند. یک مطالعه در این‌باره که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت، نشان داد که زنجبیل می‌تواند بیشتر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین باعث کاهش درد و التهاب در بدن شود. در واقع، این گزارش نشان می‌دهد که زنجبیل مانند ibuprofen کار می‌کند، اما با این تفاوت که عوارض جانبی ندارد. شما می‌توانید برای کاهش دردهای مزمن زنجبیل را به صورت خام مصرف کنید. همچنین استفاده از چند نوبت چای زنجبیلی نیز می‌تواند باعث کاهش دردهای مزمن در بدن شود.

۳. زردچوبه باعث کاهش درد می‌شود

زردچوبه ماده‌ای دیگر در آشپزخانه شماست که می‌تواند باعث کاهش دردهای مزمن در بدن شود. این ماده غذایی با وجود عنصر ضد التهابی کورکومین می‌تواند باعث کاهش درد شود. زردچوبه این قابلیت را نیز دارد که بتواند از تخریب بافت‌ها و التهابات مفصلی بدن جلوگیری کند و همچنین عملکرد سلول‌های عصبی را بهبود ببخشد. اگر می‌توانید یک قاشق غذا خوری کوچک زردچوبه را درون یک لیوان شیر گرم بریزد و روزانه میل کنید. می‌توانید از فواید آن بهره ببرید. همچنین شما با مشورت با پزشک‌تان می‌توانید از کپسول‌های زردچوبه نیز استفاده کنید. در کل برای مصرف زرد چوبه با این شرایط بهتر است با پزشک خود قبل از مصرف آن مشورت داشته باشید.

۴. پیاز ماده‌ای برای مبارزه با آرتروز

با توجه به بیماری آرتروز که امروزه بسیار فراگیر شده است. این ماده خوراکی با توجه به ساختاری که دارد می تواند با التهابات درون مفاصل مبارزه کند. به ویژه پیازی که با quercetin غنی شده باشد. این آنتی اکسیدان قوی با آنزیم‌هایی که باعث التهاب می‌شوند مبارزه می‌کند و با این روش باعث کاهش دردهای مزمن می‌شود. از دیگر مزایای quercetin این است که می تواند باعث کاهش سطح کلسترول بد شده و همچنین باعث کاهش بیماری‌های قلبی و نیز از پیشرفت سرطان در بدن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید پیاز را به صورت خام و یا مخلوط در سالاد و دیگر غذاهای خود مصرف کنید تا از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید.

۵. سیر دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و ضد التهابی

سیر دارای خاصیت ضد التهابی و همچنین از خواص آنتی‌بیوتیکی خوبی برخوردار است. این ماده غذایی با دارا بودن ترکیبات گوگردی باعث تحریک در تولید سلول‌های T helper می‌شود که این سلول‌ها به نوبه خود توانایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. این افزایش قدر ایمنی بدن می‌تواند باعث کاهش تورم و درد در بدن شود. شما می‌توانید هر یک روز در میان در وقت صبح دو یا سه عدد حبه‌ سیر را بخورید. همچنین شما می‌توانید روغن سیر را به صورت موضعی روی ناحیه آسیب بمالید تا درد مورد نظر کاهش یابد.

۶. ماهی آزاد غنی از اسیدهای چرب امگا۳

ماهی آزاد غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است، که درد را کاهش می‌دهد. ماهی همچنین منبع خوبی برای ویتامین D نیز است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بین کمبود ویتامین D و دردهای مزمن رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی آزاد ممکن است در مقابل بیماری آرتریت روماتوئید از بدن محافظت کنند و حتی شدت بیماری را کاهش دهند. هنگام خرید ماهی آزاد، از خریدن ماهی پرورشی خوداری کنید. ماهی‌هایی که به صورت تجاری تولید می‌شوند، شامل سموم هستند که می‌توانند برای بدن شما مضر باشند. شما می‌توانید ماهی را در شکل پخته شده، کباب شده یا بو داده مصرف کنید.

۷. روغن زیتون راهی برای کاهش التهابات مفصلی دردناک

روغن زیتون مانند یک آسپرین یا ایبوپروفن به هنگام مبارزه با دردهای مزمن عمل می‌کند. این پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی غنی در روغن زیتون است که به کاهش مکانیزم‌های رایج در بدن کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین حاوی ترکیباتی به نام Oleocanthal است که خواص ضد التهابی قوی دارند که به کاهش التهاب مفصلی دردناک کمک زیادی به بدن می‌کند. مصرف منظم روغن زیتون باعث افزایش قابلیت فیزیکی در زندگی روزمره می‌شود. شما می‌توانید این روغن را در آشپزی معمولی خود یا به عنوان روغن ماساژ برای اعمال در ناحیه‌های آسیب دیده بدن مورد استفاده قرار دهید. استفاده از روغن زیتون می‌تواند نتایج فوق العاده‌ای را به همراه داشته باشد.

۸. برگ شنبلیله سرشار از آهن و ویتامین K

برگ‌های سبز شنبلیه حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین K است که به حفظ استخوان‌های قوی و مفاصل سالم کمک می‌کند. یک مطالعه نشان می‌دهد؛ افراد مسنی که مقدار کافی ویتامین K دارند، احتمال ابتلا به استئوآرتریت در آنها، در مقایسه با افرادی که کمبود ویتامین K دارند، کمتر است. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی برگ شنبلیله، این ماده می‌تواند باعث کاهش التهاب و دردهای مزمن چون درد مفصلی، بیماری قلبی، زوال عقل و گاهی سرطان شود. این ماده با کاهش التهابات پنهان درون بدن از به وجود آمدن سرطان جلوگیری می کند و همچنین سطح ابتلای آن را نیز کاهش می‌دهد.

۹. مصرف فلفل تند راهی برای کاهش دردهای مزمن

فلفل تندحاوی یک ماده فعال مانند کپسایسین است که باعث تولید اندورفین‌ها، که این مواد طبیعی برای باعث کاهش دردهای مزمن بدن تولید می‌شوند. کپسایسین همچنین می‌تواند انتقال سیگنال های درد در بدن را نیز مهار کند و آنزیم‌های به وجود آورنده دردها را نیز تحت کنترل بگیرد. اگر روزانه از نوعی خاصی از دردهای مزمن رنج می‌برید، یک و نیم قاشق چایخوری از پودر فلفل قرمز را هر روز مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که به این گونه مواد آلرژی نداشته باشید و در ضمن توانایی خوردن آن را نیز در نظر داشته باشید.

۱۰. ماست سرشار از کلسیم و ویتامین D

شما ممکن است اثر درمانی ماست را باور نکنید، اما مصرف منظم محصولات لبنی مانند ماست می‌تواند به کاهش درد مزمن کمک کند. ماست شامل دو ماده مغذی استخوانی همچون کلسیم و ویتامین D می‌باشد. ویتامین D می‌تواند درد مزمن را کاهش دهد، در حالی که کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها و عضلات می‌شود. هنگام خرید ماست دقت کنید که پروبیوتیک باشد تا از مزایای پروبیوتیکی بودن آن نیز بهره ببرید.

نکته: توجه داشته باشید آنچه که می‌خورید، می‌تواند اثر موثری روی بیماری شما داشته باشد. مواد غذایی که در بالا ذکر شد، توانایی کاهش دردهای مزمن را دارد اما اگر از روش‌های بالا نتیجه مناسب را کسب نکردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ضمن برخی افراد ممکن است؛ به مواد غذایی که در بالا ذکر شد، حساسیت داشته باشند. این گونه افراد حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت داشته باشند.

منبع: سلامت نیوز

درباره ی admin

همچنین ببینید

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک در فصول گرم

 رژیم غذایی مزاج سوداوی ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است طب باستانی مزاج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *