خانه / مجله خودرو / تداوم دلال بازی با قیمت گذاری دستوری

تداوم دلال بازی با قیمت گذاری دستوری

قیمت گذاری دستوری

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم‌ بازار و کمیته خودرو مقرر شد تا پایان سال سه دوره فروش فوق العاده خودرو با هدف تنظیم بازار برگزار شود و در کنار فروش ۲۵ هزار خودرو به صورت همزمان نیز ثبت نام ۸۵ هزار خودرو استارت خورد تا ضمن کاهش التهاب بازار، منجر به عدالت در توزیع شده و فرصت برابری برای همه متقاضیان را فراهم آورد.

بهبه گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از خودروکار، به گفته مسئولان وزارت صمت، در خوشبینانه ترین حالت تقاضای خودرو در کشور حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برآورد می شود اما آغاز ثبت نام ها نشان از افزایش کاذب تقاضا داشت چرا که تنها در دوره نخست فروش فوق العاده رقمی بالغ بر ۶ میلیون نفر حایز قرار گرفتن در قرعه کشی شناخته شدند که نشان داد نه تنها هدف اصلی پیش بینی شده محقق نشده بلکه منجر به ایجاد تقاضای غیر قابل پیش بینی شده است.

در همین راستا انتظارها برای کاهش قیمت خودرو نیز محقق نشد چرا که پس از انجام قرعه کشی این مهم استنباط شد که نیاز بازار، بیشتر از تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرویی است که در سال به تولید می رسد.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که آیا بهتر نبود ۱۰۰ هزار خودروی به فروش رفته طی زمان طولانی تری عرضه و همانگونه که در ابتدا پیش بینی شده بود ثبت نام ها به صورت فصلی انجام می شد؟

کارشناسان بازار خودرو نیز معتقدند که ثبت نام در چند مرحله به طور قطع اثربخشی بیشتری داشته و می توانست مانع از تقاضای هیجانی شود.

در همین حال مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور بازاریابی و فروش با تاکید بر اینکه طرح فروش فوق العاده و همچنین پیش فروش خودروهای این گروه خودروسازی به صورت فصلی و مستمر خواهد بود، گفت: طرح های فروش خودروسازی مکمل یکدیگر هستند و گروه خودروسازی سایپا با پیش بینی این طرح ها در تلاش است تا افق روشن را به مصرف کنندگان واقعی نشان دهد و پیام روشن و شفاف ادامه دار بودن جریان تولید را بدهیم.

وی با بیان این که پیش از این پیام ادامه دار بودن تولید و عرضه ر خودروسازی به صورت مستمر وجود نداشت، می افزاید: بنابراین به محض مشخص شدن منتخبان فروش فوق العاده طرح پیش فروش خودرو ساعاتی بعد آغاز شد که این موضوع به طور خاص پیام ادامه دار بودن تولید و برنامه ریزی انجام شده در این زمینه را به مشتریان داد.

وی با تاکید بر این که مدل های فروش در آینده نیز به صورت همزمان اجرایی خواهد شد تصریح کرد: این استراتژی فروش تاکنون جواب داده به طوری که از تقاضای یک میلیون نفری در فروش فوق العاده به تقاضای ۲۶۰ هزار نفری در پیش فروش رسیده ایم. باقری در خصوص میزان خودروهای ثبت نامی در دوره های بعدی نیز تصریح می کند: تعداد خودروها به مرور و بر اساس برنامه تولید پیش خواهد رفت اما پیش بینی می شود تعداد خودروهای عرضه شده روند کاهشی نداشته باشد.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور بازاریابی و فروش در ادامه با اشاره به اجرای طرح جدید مشارکت در تولید در آینده نزدیک گفت: در حال حاضر در حال دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح مشارکت در تولید هستیم که بر این اساس انواع روش های فروش اجرایی می شود تا مردم مطمئن به خرید خودرو باشند و وقتی از این بابت نگرانی وجود نداشته باشد کمتر سراغ واسطه ها خواهند رفت.

وی در ادامه با تاکید بر این که خودروهای ثبت نامی در طرح فروش فوق العاده سه ماهه تحویل خواهد شد، افزود: به تناسب ثبت نام از ماه اول تا سوم خودروها تحویل خواهد شد و این اطمینان قطعی وجود دارد که قبل از سه ماه همه خودروهای ثبت نامی تحویل داده خواهد شد‌.

برنامه های پیش بینی شده از سوی خودروسازان در حالیست که کارشناسان معتقدند که اعمال قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر منجر به التهاب بازار و ایجاد حاشیه قیمتی بالایی شده تست، این در حالیست که همواره در اقتصاد این موضوع به اثبات رسیده که دو نرخی بودن هر کالایی منجر به دلالی و واسطه‌گری در بازار می‌شود و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین تا زمانی که حاشیه قیمت در بازار وجود دارد و نرخ کارخانه‌ای خودروها نیز به‌صورت دستوری تعیین می‌شود، هیچ روشی نمی‌تواند مانع از دلالی و کاهش التهاب بازار شود.

درباره ی admin

همچنین ببینید

رقابت طناب کشی هامر H1 با مرسدس G63، جیمنی و میتسوبیشی L200

تماشای رقابت طناب کشی میان شاسی بلندهای قدرتمند همیشه جذاب بوده است. در جدیدترین ویدیوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *