خانه / مجله خودرو / پیامدهای ناشی از خرابی سنسور MAP و علل آن

پیامدهای ناشی از خرابی سنسور MAP و علل آن

سنسورMAP

علت اصلی به کارگیری سنسور MAP در موتور، پیدا کردن میزان پاشش سوخت لازم برای هر سیلندر و زمان جرقه زدن شمع برای هر سیلندر است. حال اگر این سنسور دچار مشکل شود، مشکلاتی برای عملکرد موتور به وجود می آید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

از علل بروز خرابی در سنسور MAP می توان به مسدود شدن سنسور توسط اشیای خارجی، آلوده شدن، ضربه خوردن و نشتی هوا از مخزن اندازه گیری فشار اشاره کرد. برخی سنسورها از لوله ای برای انتقال هوا به مخزن اندازه گیری استفاده می کنند که ممکن است این لوله دچار مشکل شود و هوای ورودی را درست منتقل نکند. در صورت بروز تغییرات دمایی شدید به مرور زمان و رخ دادن نوسان های شدید، به مدار الکتریکی موجود در سنسور آسیب می رسد و آن را دچار مشکل می کند و در برخی حالات نیز ممکن است سیم های مرتبط کننده سنسور به ECU دچار مشکل شوند.

عوامل بالا نمونه هایی از آسیب دیدگی های مکانیکی و الکتریکی است که بروز آن ها پیامدهای زیر را به دنبال دارد:

۱- اگر سنسور MAP فشار کم تری نسبت به فشار واقعی منیفولد (High Vacuum) گزارش دهد، ECU با تجزیه و تحلیل آن به این نتیجه می رسد که بار موتور (Engine Load) کم است، بنابراین هم سوخت کم تری نسبت به مقدار مورد نیاز تزریق می کند و هم زمان جرقه زدن شمع را به تعویق می اندازد (Retard). در این حالت مصرف سوخت کم تر می شود، اما درعوض توان و قدرت کم تری دریافت می شود، زیرا در واقع هوای بیش تری نسبت به سوخت تزریق شده پاشش می شود و نسبت سوخت به هوا بسیار کم می شود. این مشکل در شتاب گیری ها بسیار محسوس می شود و کوبش (Knock) را نیز به همراه دارد.

۲- اگر سنسور MAP فشار بیش تری نسبت به فشار واقعی موجود در منیفولد تشخیص دهد (Low Vacuum)، آنگاه هم سوخت بیش تری نسبت به سوخت مورد نیاز برای هر سیلندر تزریق می شود و مخلوط غلیظ تری برای احتراق آماده می شود و هم زمان جرقه زدن شمع نیز پیش می افتد (Advance). در این حالت مصرف سوخت بسیار بالا می رود و سوخت اضافه تزریق شده نیز اثرات مخربی مانند مسدود شدن مش های کاتالیزور، از کار افتادن شمع و به وجود آمدن لایه کربنی را به وجود می آورد.

۳- تولید آلایندگی های ناشی از احتراق نیز یکی از مشکلات منتج از خرابی سنسور MAP است. احتراق مخلوط غنی موجب انتشار سوخت هیدروکربنی نسوخته و گاز کربن مونواکسید (CO)، که حاصل احتراق ناقص سوخت در اثر کمبود هواست، می شود. از سویی، احتراق مخلوط رقیق موجب بالا رفتن دمای موتور می شود، که در اثر این افزایش دما، نیتروژن با اکسیژن واکنش می دهد و انتشار مشتقات NOx را در پی دارد.

۴- احتراق مخلوط رقیق در زمان درجا کار کردن موتور (Idle) موجب سخت کار کردن و لرزش موتور می شود، درحالی که، ECU در زمان درجا کار کردن موتور باید مخلوط غلیظ تری را برای احتراق مهیا کند تا موتور به نرمی کار کند. در این حالت موتور سعی دارد درست کار کند اما با این تلاش، میس فایر حاصل می شود.

۵- مخلوط بسیار رقیق یا بسیار غلیظ برای استارت زدن موتور مناسب نیست و موجب می شود موتور به سختی روشن شود. اگر برای استارت زدن موتور حتماً نیاز است پدال گاز را فشار دهید، احتمال می رود مشکل از سنسور MAP باشد.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

درباره ی admin

همچنین ببینید

رقابت طناب کشی هامر H1 با مرسدس G63، جیمنی و میتسوبیشی L200

تماشای رقابت طناب کشی میان شاسی بلندهای قدرتمند همیشه جذاب بوده است. در جدیدترین ویدیوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *